zondag 25 november 2012

Basic tutorial how to make candles


Inmiddels is het bijna december en de dagen worden 'korter' tijd voor veel gezelligheid in huis. Hoe doen we dat? Met kaarsjes natuurlijk! Oude kaarsen heb ik in de afgelopen jaren bewaard om daar ooit nog eens wat mee te doen. En dat moment is nu aangebroken. Ik vond mijn tas met oude kaarsen en besloot deze oude kaarsen een nieuw leven in te blazen. Omdat het voor mij een geslaagd experiment is wil ik jullie graag stap voor stap uitleggen hoe je kaarsen in elke gewenste kleur en vorm kan krijgen!  

It is almost December and the days will be 'shorter', time for cosiness in the house. How do we do that? With candles of course! I collected old candles in the past years, to make once new candle. And now the time is there to give them a new life! It was such a successfully experiment, that's why I will share this tutorial with you. So from now on you are able to make your own candles of old ones in every colour and shape you wish!

***

Materiaal/ Material:
1. Een pan/ a pan
2. Een hittebestendige kom/ a heatproof bowl
3. 100% katoenen draad/ 100% cotton yarn
4. Plastic bekertjes of een andere vorm/ plastic cups or another shape


 1. Hak je oude kaarsen in stukjes en verwarm ze au-bain-marie.
1. Chop your old candles into pieces and heat au-bain-marie.

2. Voeg 100% katoenen draad aan de gesmolten kaarsvet toe en laat ze daar een tijdje in liggen (dit worden je lonten, zorg dat je katoenen draad lang genoeg is, dat is handig in de volgende stap)
2. Add 100% cotton yarn to the melted candle wax and let them in for a while (this will become your wicks, make sure that your yarn is long enough that will be easy)


3. Leg nu een lepel, kwast of ander stokje boven de bekertjes (je kan overigens elke vorm gebruiken die je wilt)
3. Now put a spoon, brush or other stick above the cups (you can use every shape you want)

4. Als je draad goed doordrenkt is met kaarsvet haal je ze uit de kom en hang je ze over de lepel/kwast/stok
4. If your cotton yarn is well impregnated, take them out of the bowl and hang them over the spoon/brush/wooden stick.


 5. Als alle kaarsvet gesmolten is vul voorzichtig de bekertjes en zorg dat de lont in het midden zit (eventueel met een sat├ęprikker een beetje bij sturen)
5. If all the candle wax is melted, fill carefully the cups and make sure that the yarn will be in the middle of the cup

6. Wacht nu totdat het kaarsvet is afgekoeld en haal ze dan uit de vorm. Knip de lont af en je eigen gemaakte kaars is klaar!  
6. Now wait until the candle wax is cooled down and get them out of the shapes. Cut the yarn and your candle is finished!




Have fun!

10 opmerkingen:

  1. Ik vind je idee van de plastic bekertjes maar eng,heb dit zelf ook eens gedaan voor in van die oude vintage kopjes kaarsen te maken en op dezelfde manier,maar dat kaarsvet is echt ontzettend heet)dus gevaarlijk'vind ik om in zo´n dun plastic bekertje te schenken,dan moet het toch al weer een heel aardig eindje afgekoeld zijn voor je gaat schenken!

    groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Angeline,
      Ik heb het lepel voor lepel in de bekertjes geschonken, dus ik vond het niet zo eng. Maar je kan het natuurlijk ook in oude kopjes doen of in melkpakken, het is slechts een voorbeeld ter inspiratie wat je kan doen met oude kaarsen. Uit eindelijk kan je zelf natuurlijk altijd bepalen waarin je het maakt.
      Groetjes,
      JoyJonne Hooks

      Verwijderen
  2. I've never made my own candles before, but you may have just inspired me to try it out! Thanks for sharing with my NO RULES Weekend Blog Party :)

    Paula
    lifeasweknowitbypaula.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Great tutorial!f Thanks so much for sharing on Craft Schooling Sunday! I hope to see you again when the party resume on the first Sunday in January! Have a joyous holiday season!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met ons AC maken wij vaak kaarsen in een pan oude kaarsen laten smelten, let op niet heter laten worden,gewoon smelten is meer dan genoeg, evt kleurstof toevoegen.
    Wij gieten ze altijd in de blikjes van de pringelchips, in de bodem maak je een gaatje, knoopje in je lont ,die knoop komt aan de buitenkant van het blik en dan een dotje kit erop en op een stuk aluminium folie drukken en gieten maar....
    Wij gieten altijd in2 of 3 kleuren kaarsen let op laat eerst de eerste laag stollen en dan de tweede en evt de derde.
    Goed laten uitharde en dan de pringel koker eraf scheuren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjwel voor de tip! Heel erg handig :D
      JoyJonne Hooks

      Verwijderen
  5. Toevallig heb ik ze ook gemaakt. Jammer dat ik jouw tips niet had gevonden, nu wel dus, want ik zie dat jij ook zelf je kaarsenlont maakt, wat goed en handig!! Ik ga je link bij mijn tips/diy zetten, dank je wel! Ze zijn erg leuk. En ik heb gewoon een paar plastic bekertjes over elkaar gedaan ;-)
    groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat je wat aan mijn tips hebt!
      Liefs,
      JoyJonne Hooks

      Verwijderen